Zadania pedagoga specjalnego w przedszkolu:
1. Współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w zakresie:
-prowadzenia badań i działań diagnostycznych w związku z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków/ uczniów w celu określenia:
• mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień wychowanków/ uczniów,
• rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych wychowanków/ uczniów,
2. Współpraca z zespołem mającym opracować IPET.
3. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów
w zakresie:
• rozpoznawania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych wychowanków/uczniów lub trudności w ich
funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie wychowanka/ucznia i jego
uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
• udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z wychowankiem/ uczniem,
• dostosowania sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
wychowanka/ ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
• doboru metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb wychowanków/ uczniów.
4. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
• rodzicom,
• wychowankom/ uczniom,
• nauczycielom,
5. Współpraca z innymi podmiotami:
• poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
• placówkami doskonalenia nauczycieli,
• innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
• organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci
i młodzieży,
• dyrektorem,
• pielęgniarką środowiska nauczania i wychowania lub higienistką szkolną,
• asystentem edukacji romskiej,
• pomocą nauczyciela,
• pracownikiem socjalnym,
• asystentem rodziny,
• kuratorem sądowym.