Podświetlenie linków Zmień odstęp między akapitami Zmień odstęp między wierszami Zmień odstęp między słowami Zmień odstęp między literami Normalna wielkość czcionki Duża wielkość czcionki Bardzo duża wielkość czcionki Zmień kontrast

Kącik pedagoga

W październiku obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Według definicji zaproponowanej przez Światową Organizację Zdrowia czytamy  „zdrowie psychiczne to stan dobrego samopoczucia pozwalający człowiekowi na realizację jego własnych możliwości, na radzenie sobie z normalnymi stresowymi wydarzeniami życiowymi, na efektywną działalność zawodową i na twórczy wkład w życie własnej społeczności” (WHO, 2001). 

Dobre samopoczucie, czyli dobrostan, oznacza zdolność przeżywania emocji, które są  adekwatne do doświadczanych sytuacji: radość, gdy dzieje się coś pozytywnego, satysfakcja po osiągnięciu zamierzonego celu, rozpacz, gdy kogoś tracimy, smutek czy złość, kiedy coś nam się nie udaje, lęk przed nową, nieznaną sytuacją. Niepowodzenia i chwile negatywnych doświadczeń emocjonalnych przeplatają się z wydarzeniami pozytywnymi, radosnymi, dając ogólne poczucie równowagi i zadowolenia z życia.

 Istotnym wyznacznikiem zdrowia psychicznego jest optymizm, dzięki któremu możemy pozytywnie myśleć o przyszłości, przekonanie o własnym wpływie na przyszłe wydarzenia, poczucie sprawczości, uświadomienie sobie, że dysponujemy możliwościami kształtowania tego, co się wokół nas dzieje, oraz że to,  co się dzieje ma swój sens. Ważna jest też odporność psychiczna, która pomaga podnosić się po kolejnych kryzysach oraz umiejętność rozpoznawania, nazywania, komunikowania własnych emocji, potrzeb i oczekiwań.

Człowiek jest istotą społeczną i dlatego dla utrzymania kondycji psychicznej niezmiernie ważne jest nawiązywanie i utrzymywanie satysfakcjonujących relacji międzyludzkich. Ważna jest tutaj umiejętność godzenie sprzecznych interesów, zdrowej komunikacji, radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania konfliktów, współpracy, twórczej rywalizacji, ale też sięgania po pomoc i jej udzielania.

Jak widać zdrowie psychiczne to z jednej strony stan dobrego samopoczucia, a z drugiej osobiste  właściwości i umiejętności, które można doskonalić w każdym momencie życia.  Przez całe życie wchodzimy w nowe, nieznane role. Można wtedy doświadczyć niepowodzeń i trudności. To zupełnie naturalne.  Należy pamiętać, że każdy ma prawo do popełniania błędów, ale także do otrzymywania pomocy -  na przykład w formie poradnictwa psychologicznego i interwencji kryzysowej lub psychoterapii.

 Zdrowie psychiczne nie jest dane raz na zawsze. Oto co  na co dzień możesz zrobić, aby je pielęgnować:

- obserwuj swoje emocje i  myśli, dziel się nimi z innymi, pozwoli to zmniejszyć napięcie emocjonalne

- zadbaj o kontakt z naturą

- postaraj się być aktywnym fizycznie ( formę aktywności dostosuj do swoich potrzeb i możliwości)

- pielęgnuj te relacje, które Cię wzmacniają, pozwól sobie zakończyć te, które Cię osłabiają

- zaplanuj drobne przyjemności

- pozwól sobie na spontaniczną radość i zabawę

- przywołuj w myślach swój idealny dzień, spróbuj go,, poczuć’’ wszystkimi zmysłami

- śmiało powiedz ,, nie’’, odmawiaj  bez potrzeby tłumaczenia się, gdy nie masz na coś ochoty

- sięgaj po pomoc psychologiczną, kiedy czujesz, że samemu ciężko Ci uporać się z trudną dla Ciebie sytuacją.

 Jeśli potrzebujesz pomocy psychologicznej możesz  skorzystać z numerów pomocowych:

  • Telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych: 116 123
  • Telefon Zaufania Młodych: 22 484 88 04
  • Tumbo Pomaga pomoc dzieciom i młodzieży w żałobie: 800 111 123
  • Antydepresyjny telefon zaufania: 22 484 88 01
  • Dobre słowa telefon dla seniorów: 123 337 088
  • Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży: 116 111 (całodobowo)
  • Dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800 121 212 (całodobowo)

 

 Zachęcamy także do obejrzeniafilmiku: Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem?

https://www.youtube.com/watch?v=qdT0KsPmvuw

Zadania pedagoga specjalnego w przedszkolu:


1. Współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz           uczniami w zakresie:
    -prowadzenia badań i działań diagnostycznych w związku z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb
    rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków/ uczniów w celu określenia:
    • mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień wychowanków/ uczniów,
    • rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych wychowanków/ uczniów,
2. Współpraca z zespołem mającym opracować IPET.
3. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów
    w zakresie:
    • rozpoznawania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych wychowanków/uczniów lub trudności w ich
      funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie wychowanka/ucznia i jego
      uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
    • udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z wychowankiem/ uczniem,
    • dostosowania sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
      wychowanka/  ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
    • doboru metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb wychowanków/ uczniów.
4. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
    • rodzicom, 
    • wychowankom/ uczniom,
    • nauczycielom,
5. Współpraca z innymi podmiotami:
    • poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
    • placówkami doskonalenia nauczycieli,
    • innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
    • organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci
       i młodzieży,
    • dyrektorem,
    • pielęgniarką środowiska nauczania i wychowania lub higienistką szkolną,
    • asystentem edukacji romskiej,
    • pomocą nauczyciela,
    • pracownikiem socjalnym,
    • asystentem rodziny,
    • kuratorem sądowym.

Miasto Rybnik Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach