Czego uczymy się w maju w grupie trzylatków?
Tydzień 36: Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem
Tydzień 37: Na majowej łące
Tydzień 38: Gdzie pracują rodzice
Tydzień 39: Kocham mamę i tatę
Umiejętności dziecka:
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-interesuje się Polską i różnymi regionami Polski
-wypowiada się na forum grupy
-nazywa poszczególne symbole narodowe
-zna nazwę swojego kraju
-sprząta po skończonej zabawie
-chętnie uczestniczy w zabawach
-rozpoznaje kontur Polski
-wspólnie z innymi wykonuje pracę plastyczną
-odnajduje symbole narodowe podczas spaceru
-szuka swojej pary
-wie jakie miasto jest stolicą
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
-tworzy kwiaty stemplując
-przelicza liczebnikami
-potrafi segregować wg rodzaju
-rozpoznaje, nazywa odgłosy
-szybko odnajduje parę
-jest aktywne w zabawie
-szanuje wytwory prac innych
-szanuje prawa innych w zabawie
- odtwarza określone rytmy
-aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej
-słucha uważnie hymnu
zachowując właściwą postawę
-samodzielnie wykonuje flagę Polski
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami z innymi dziećmi
-odgaduje skąd dochodzi głos
-wykonuje ćwiczenia naśladowcze
-rozpoznaje naszą flagę
-wie jak wygląda flaga unii
-wypowiada się pełnymi zdaniami
-potrafi rywalizować
-umie przegrywać, godzi się z porażką
-lubi słuchać bajek czytanych przez dorosłych
-używa zwrotów grzecznościowych
-próbuje identycznie pokolorować skrzydło motyla
-rozpoznaje i nazywa owady mieszkające na łące
-wypowiada się na forum grupy
-zauważa motylki
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe
-sprząta po skończonej zabawie
-chętnie uczestniczy w zabawie słowno-ruchowej
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną techniką orgiami
-bawi się wspólnie z innymi dziećmi
-reaguje na polecenia
-odgaduje nazwy owadów
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
-sprząta po skończonej zabawie
-prawidłowo wypowiada określone zgłoski
-przelicza liczebnikami
-układa kropki wg polecenia
-jest spostrzegawcze
-samodzielnie próbuje się przebierać w szatni
-naśladuje zachowania owadów
-poprawnie układa rytmy
- odgaduje nazwy owadów po opisie słownym
-słucha uważnie piosenki
-uczy się fragmentów piosenki na pamięć
-improwizuje przy muzyce
-dostosowuje ubiór do pogody
-potrafi naśladować zwierzęta
-chętnie rysuje po śladzie
- chętnie współdziała w zabawie
-przelicza i podaje właściwą liczbę uderzeń
-potrafi podać kilka informacji o pszczole
-jest bacznym obserwatorem podczas spaceru
-ma poczucie równowagi
-rysuje w powietrzu figury: koło, kwadrat , trójkąt
-nazywa zawody rodziców
-wypowiada się na forum grupy
-słucha poleceń
-jest samodzielne w szatni
-wie czym zajmuje się krawcowa
-odkłada zabawki po skończonej zabawie
-projektuje wzór tkaniny
-dba o estetykę miejsca pracy
-przestrzega zasad bezpiecznej zabawy na placu
-rytmizuje tekst wierszyka
-potrafi być wesoły i smutny
-rozpoznaje i nazywa emocje
-przelicza liczebnikami
-tworzy zbiory owoców
-rozpoznaje niektóre kwiaty w ogrodzie
-wykonuje plastyczno- graficzne ćwiczenie
- śpiewa indywidualnie swoje teksty
-wypowiada się na temat swojej rodziny
-zna członków swojej rodziny
-chętnie i często spaceruje
-przestrzega zasad kodeksu
-poprawnie wypowiada zgłoski
-rozumie, że za złe zachowanie trzeba ponieść konsekwencje
-słucha poleceń ruchowych i sprawnie je wykonuje
-wie czym są obowiązki
-wymieni kilka swoich obowiązków domowych
-wypowiada się pełnymi zdaniami
-wie czym zajmuje się kucharz
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi, używa słów proszę, przepraszam, dziękuję
-prowadzi palcem po wzorze
-mówi fragmenty wiersza z pamięci
-wypowiada się na forum grupy
-jest sprawne ruchowo
-układa obrazek w całość
-stara się narysować portret rodziców
-dba o estetykę swojej pracy
-przestrzega zasad bezpiecznej zabawy na placu
-śpiewa proste rymowanki
-recytuje i śpiewa na forum grupy
-jest śmiałe i odważne
-przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi
-układa rytmy kwiatowe
-zachowuje się w sposób bezpieczny podczas spaceru
-stara się precyzyjnie kolorować kwiatka dla mamy
-podskakuje zgodnie z podanym rytmem
-rozpoznaje członków rodziny
-ilustruje treść opowieści ruchem
-pomaga innym
-bawi się z rówieśnikami
-szybko ustawia się w kole
-łączy w pary kubek i talerzyk
-uważnie słucha słów i klaszcze na podane słowo
-słucha wiersza
-układa obrazek dokładając określone sylwety Treflików
-zauważa zmiany w przyrodzie
-rozpoznaje i nazywa kolory
-samodzielnie organizuje sobie zabawę
Czego uczymy się w kwietniu w grupie trzylatków?
Tydzień 32: Wielkanoc
Tydzień 33: Zwierzęta domowe
Tydzień 34: Moja miejscowość
Tydzień 35: Dbamy o ziemię
Umiejętności dziecka:
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-precyzyjnie koloruje
-odtwarza wiersz z pamięci
-wypowiada się na forum grupy nt. świąt wielkanocnych
-słucha poleceń
-zauważa zmiany pogodowe
-aktywnie uczestniczy w zabawie relaksacyjnej
-sprząta po skończonej zabawie
-chętnie uczestniczy w zabawach plastycznych
-jest sprawne manualnie
-wydziera z kolorowego papieru
-projektuje pisankę
-przestrzega zasad bezpieczeństwa
-reaguje na polecenia
-zna tradycje wielkanocne
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
-sprząta po skończonej zabawie
-powtarza wiersz z pamięci
-potrafi naśladować chód ptaka
-przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi
-jest spostrzegawcze
-dostosowuje ubiór do warunków pogodowych
-pamięta o podlewaniu roślin
-szanuje wytwory prac innych oraz wybór zabawy
-szanuje prawa innych w zabawie
- precyzyjnie koloruje
-słucha uważnie wiersza
-gra na instrumentach ilustrując i wiersz
-chętnie i często spaceruje
-przestrzega zasad podczas bezpiecznego spaceru
-przelicza w czasie zabawy
-składa obrazek z części
-używa zwrotów: proszę, przepraszam , dziękuje
-projektuje swoją palmę wielkanocną przyklejając różne drobne elementy
-odgaduje zagadki
-wypowiada się zdaniami
-prowadzi obserwacje podczas spaceru
-prawidłowo przelicza liczebnikami
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-wymieni zabawy kotków
-łączy w pary takie same koty
-rozpoznaje zwierzęta domowe
-wypowiada się na forum grupy
-zauważa zmiany pogodowe
-prawidłowo czworakuje
-odnajduje różnice
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe
-chętnie uczestniczy w zabawie
-uważnie słucha wiersza
-naśladuje głosy zwierząt
-wymieni nazwy dzieci poszczególnych zwierząt
-bawi się zgodnie z innymi
-reaguje na polecenia
-układa obrazek
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
-koloruje określone postaci
-przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi
-samodzielnie próbuje się przebierać
-wymieni cechy wiatru
-wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne
-szanuje prawa innych w zabawie
- powtarza zgłoski
-słucha uważnie piosenki
-uczy się fragmentów piosenki na pamięć
-chętnie i często spaceruje
-naśladuje zwierzątka
-wie, że niewłaściwe zachowanie niesie ze sobą konsekwencje
-odkłada zabawki na miejsce
- po opisie słownym odgaduje nazwy zwierząt
-rozpoznaje i nazywa zwierzęta domowe
-wypowiada się pełnymi zdaniami
-przestrzega zasad kodeksu
-słucha uważnie poleceń
-przegląda z zainteresowaniem albumy, książki o Polsce
-rozpoznaje i nazywa wybrane miejsca
-wypowiada się na forum grupy
-zauważa zmiany pogodowe
-buduje zgodnie z tematyką
-odkłada zabawki po skończonej zabawie
-wypowiada się na określony temat
-uczestniczy w zabawie
-dokonuje wyboru ulubionego miejsca w swojej miejscowości
-projektuje strony albumu
-w sposób właściwy i bezpieczny bawi się na placu
-zna swój adres
-klasyfikuje wg rodzaju
-przelicza liczebnikami
-porównuje i klasyfikuje
-słucha uważnie legendy
-szanuje wytwory prac innych
-szanuje prawa innych w zabawie
- rysuje swój dom (sylweta domu z drzwiami i oknami)
-ilustruje treść wiersza grą na instrumentach lub ruchem
-chętnie i często spaceruje
-przestrzega zasad kodeksu przedszkolak podczas spaceru
-reaguje na polecenia
-wskazuje przedmioty wg wielkości
-odgaduje tytuły piosenek po zaśpiewaniu krótkich fragmentów melodii
-rozpoznaje i nazywa drzewa
-wypowiada się pełnymi zdaniami
-chętnie przebywa na świeżym powietrzu
-słucha poleceń nauczyciela
-zna kolory pojemników i rodzaje odpadów do nich wrzucanych
-wie co zagraża ziemi
-nie popycha innych
-odróżnia wiatr pożyteczny od szkodliwego
-ma wiedzę nt. mrówek
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-projektuje postać cudaka
-przestrzega zasad bezpieczeństwa
-używa określeń dotyczących orientacji w otoczeniu
-powtarza rymowankę
-reaguje na polecenia
-przelicza liczebnikami
-zna dobre zachowania ekologiczne
-samodzielnie próbuje się przebierać
-słucha poleceń nauczyciela
-układa rytmy
-szanuje wytwory prac innych
-szanuje prawa innych w zabawie
- kończy rozpoczęte zdanie
-rozpoznaje odgłosy ziemi
-ma poczucie rytmu
-oszczędza wodę podczas mycia zębów
-rozumie, że niewłaściwe zachowanie niesie za sobą konsekwencje
-powtarza zgłoski w czasie zabawy naśladując głosy zwierząt
-zna sposoby ochrony środowiska
-wypowiada się pełnymi zdaniami
-jest bacznym obserwatorem podczas spaceru
-naśladuje dzień i noc
-projektuje swój kosz
-używa zwrotów grzecznościowych
Czego uczymy się w marcu
Tydzień 27: W marcu jak w garncu
Tydzień 28: Dbamy o zdrowie na przedwiośniu
Tydzień 29: Nadchodzi wiosna
Tydzień 30: W gospodarstwie
Tydzień 31: Zabawy w teatr
Umiejętności dziecka:
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-dzieli drzewa na iglaste i liściaste
-rozpoznaje symptomy wiosny
-wypowiada się na forum grupy
-słucha poleceń
-bawi się bezpiecznie
-stara się prawidłowo posługiwać się kredkami
-odkłada zabawki po zabawie
-używa zwrotów grzecznościowych
-czeka na swoją kolej w zabawie
-jest sprawne manualnie
-łączy klejem kulki z papieru z kartką tworząc drzewo
-dobiera właściwe części garderoby wiosennej
-reaguje na polecenia
-aktywnie uczestniczy w zabawie z chustą
-powtarza rymowankę
-zapamiętuje jej treść
-przelicza liczebnikami
-jest spostrzegawcze
-słucha uważnie poleceń
-samodzielnie próbuje się przebierać
-szybko reaguje na polecenia
-odkłada zabawki na miejsce
-szanuje prawa innych w zabawie
-odgaduje zagadki o wiośnie
-słucha uważnie rymowanki i ją powtarza
-improwizuje w zabawie
-chętnie i często spaceruje
-zauważa zmiany w otoczeniu
-odnajduje swój kolor
-rozumie, ze złe zachowanie niesie konsekwencje
-przestrzega ustalonych zasad
-aktywnie uczestniczy w zabawie
-słucha uważnie wiersza
-odpowiada na pytania
-wymieni cechy charakterystyczne dla pory roku - wiosny
-słucha treści wierszyka i dorysowuje brakujące elementy
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi i dba o porządek
-odgaduje zagadki słowne
-rozumie potrzebę hodowli i zjadania warzyw
-zauważa zmiany pogodowe
-wypowiada się nt. czynników wzrostowych roślin
-używa słów proszę, dziękuje , przepraszam
-używa zwrotów grzecznościowych
-chętnie uczestniczy w zabawie
-wie jak wygląda cebulka
-potrafi malować farbami
-nie przeszkadza innym podczas malowania
-przestrzega zasad kodeksu przedszkolnego
-reaguje na polecenia
-poprawnie wykonuje ćwiczenia oddechowe
-sprząta po skończonej zabawie
-aktywnie uczestniczy w zabawie w skojarzenia
-uważnie ogląda film
-odpowiada na pytania
-samodzielnie próbuje się przebierać
-obserwuje zjawiska przyrodnicze
-ma poczucie równowagi
-jest sprawne ruchowo
- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne
-odgaduje dźwięki wydawane przez instrumenty
-improwizuje ruchem utwory muzyki klasycznej
-chętnie i często przebywa na placu zabaw
-jest spostrzegawcze słuchowo
-organizuje sobie czas wolny
-bawi się zgodnie z innymi
-nazywa części garderoby i dopasowuje je do pogody
-słucha z uwagą wiersza
- ocenia co jest zdrowe a co niezdrowe
-bawi się razem z innymi dziećmi współdziałając
-słucha opisu słownego
-odgaduje nazwę przedmiotu po opisie słownym
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe
-zna zwyczaj pożegnania zimy a powitania wiosny
-stara się prawidłowo posługiwać się kredkami
-rozumie, ze złe zachowanie powoduje ich konsekwencje
-używa zwrotów grzecznościowych
-lepi z plasteliny kulki
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-koloruje ptaka
-powtarza rytmicznie rymowankę
-rysuje kredkami do muzyki
-chętnie ćwiczy
-przelicza liczebnikami
-klasyfikuje wg jednej cechy
-wyciąga wnioski
-potrafi wypowiedzieć się nt. czynników wzrostu roślin
-wykonuje ćwiczenia oddechowe
-słucha uważnie piosenki
-uczy się fragmentów piosenki na pamięć
-chętnie i często spaceruje
-zachowuje się w sposób bezpieczny
-potrafi podskakiwać obunóż
-wypowiada zgłoski
-rozpoznaje dźwięki naśladowcze wydawane przez owady i ptaki
-wymieni oznaki wiosny
-wypowiada się logicznie pełnymi zdaniami
-zauważa zmiany w przyrodzie wiosną i o nich mówi
-próbuje skakać z oderwaniem nóg od podłogi
-wie jak wygląda krokus i potrafi go rozpoznać
-odtwarza rytm
-nazywa poszczególne zwierzęta domowe
-układa obrazek „psa”
-chętnie uczestniczy w zabawie
-rozpoznaje i nazywa figury geometryczne
-projektuje budę dla psa
-wspólnie z innymi bawi się na urządzeniach ogrodowych
-buduje wieżę
-klasyfikuje wg rodzaju
-potrafi chodzić na czworakach
-przelicza liczebnikami
-tworzy pary zwierząt
-wykonuje ćwiczenia oddechowe
-szanuje wytwory prac innych
- powtarza fragmenty tekstu ilustrując go ruchem
-słucha uważnie piosenki
-uczy się fragmentów piosenki na pamięć
-przestrzega zasad podczas spaceru
-chętnie rysuje zwierzątka
-powtarza zgłoski w czasie zabawy naśladując głosy zwierząt
-rozpoznaje krowę
-zna produkty mleczne
-wypowiada się pełnymi zdaniami
-jest bacznym obserwatorem podczas spaceru
-ma poczucie równowagi
-wypowiada się nt. teatru, spektaklu, sceny, aktorstwa
-buduje logiczne zdania w czasie wypowiadania się
- przedstawia radość, smutek, złość
-odnajduje właściwy kolor
-ozdabia wg własnego pomysłu
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-chętnie obserwuje zjawiska przyrodnicze
-reaguje na polecenia
-mówi rytmicznie
-przelicza i łączy odpowiednie elementy
-rozpoznaje koło spośród innych figur
-potrafi rywalizować, godzi się z przegraną
-rozpoznaje kolory
-nazywa emocje
- słucha uważnie bajki czytanej przez nauczyciela
-słucha uważnie utworów muzyki klasycznej
-wykonuje rytmicznie ćwiczenia
-chętnie rysuje na temat
-rozumie, że złe zachowanie niesie za sobą konsekwencje
-powtarza tekst w różnorodnej intonacji i natężeniu
-potrafi się skoncentrować i słuchać bajki
-jest twórcze ruchowo
-odgrywa wyznaczane role
Czego uczymy się w lutym w grupie trzylatków?
Tydzień 23: W lodowej krainie
Tydzień 24: Zwierzęta egzotyczne
Tydzień 25: W kosmosie
Tydzień 26: Bajki i baśnie
Umiejętności dziecka:
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-dorysowuje elementy bałwanka
-rozpoznaje zimowe krajobrazy
-wypowiada się na forum grupy
-słucha poleceń
-zauważa zmiany pogodowe
-stara się prawidłowo posługiwać się kredkami
-odkłada zabawki po skończonej zabawie
-używa zwrotów grzecznościowych
-wie jak wygląda gwiazdka śniegowa
-łączy klejem paski papieru i maluje je białą farbą
-wspólnie z innymi lepi bałwana
-reaguje na polecenia
-przelicza w zakresie dostępnym dzieciom
-sprząta po skończonej zabawie
-rozpoznaje zwierzęta i wskazuje największe
-przelicza liczebnikami
-jest spostrzegawcze
-tworzy pary zwierząt
-samodzielnie próbuje się przebierać
-czworakuje w zabawie
-łączy w pary pingwiny
-odkłada zabawki na miejsce
-szanuje prawa innych w zabawie
-słucha uważnie opowieści słownej
-odgaduje zagadki
-słucha uważnie piosenki
-uczy się fragmentów piosenki na pamięć
-chętnie i często spaceruje
-jest odporne na choroby
-sprawnie czworakuje
-rozumie, że złe zachowanie niesie ze sobą konsekwencje
-bawi się zgodnie z innymi
-zapamiętuje miejsce i położenia zabawki
-rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta polarne
-odpowiada na pytania
-śpiewa piosenkę
-wypowiada się na forum grupy
-śpiewa piosenkę
-samodzielnie organizuje sobie zabawę
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-nazywa zwierzęta egzotyczne
-rozpoznaje zwierzęta egzotyczne
-wypowiada się na forum grupy
-naśladuje ruchy i głosy zwierząt
-stara się prawidłowo posługiwać się kredkami
-odkłada zabawki po skończonej zabawie
-używa zwrotów grzecznościowych
-chętnie uczestniczy w zabawie
-wie jak wygląda lew
-stempluje korkiem grzywę lwa
-dba o estetykę pracy
-rzuca śnieżkami do celu
-reaguje na polecenia
-łączy w pary
-przelicza w zakresie dostępnym dzieciom
-sprząta po skończonej zabawie
-składa obrazek z części w całość
-segreguje wg koloru i gatunku, przelicza
-samodzielnie próbuje się przebierać
-czworakuje w zabawie
-rysuje po śladzie
-szanuje prawa innych w zabawie
-jest sprawne manualnie i lepi z plasteliny
-słucha uważnie piosenek
-odtwarza rytmiczne teksty
-chętnie i często spaceruje
-przestrzega ustalonych zasad
-rozumie, że należy sprzątać zabawki
-bawi się w sposób bezpieczny
-prawidłowo wypowiada zgłoski
-rozpoznaje i nazywa zwierzęta egzotyczne
-zna zasady zachowania w ZOO
-prawidłowo formułuje wypowiedzi
-jest sprawne ruchowo
-wykonuje ćwiczenia oddechowe
-używa zwrotów grzecznościowych
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-interesuje się kosmosem
-chętnie ćwiczy w parze
-słucha uważnie innych
-wypowiada się na forum grupy
-słucha poleceń
-w sposób bezpieczny porusza się po chodniku
-stara się prawidłowo posługiwać się kredkami
-używa zwrotów grzecznościowych
-słucha zagadki i wierszyka
-postępuje wg instrukcji nauczyciela
-przelicza w zakresie dostępnym dzieciom i rysuje zgodnie z poleceniem
-lepi z plasteliny określone postaci
-przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi
-samodzielnie próbuje się przebierać
-koloruje ulubionymi kolorami kredek
-rozpoznaje dźwięki i odgaduje zagadki słuchowe
- próbuje rytmicznie grać
-na instrumentach
-chętnie i często bawi się na świeżym powietrzu
-rozpozna globus
-rozumie, ze złe zachowanie niesie za sobą konsekwencje
-podaje rozwiązania zagadek
-jest tolerancyjne wobec innych i inności
-szanuje swoje koleżanki i kolegów
-dzieli się spostrzeżeniami z obserwacji przyrodniczych
-szybko odnajduje parę
-przestrzega zasad i reguł proponowanych gier
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-odgaduje nazwy bajek
-potrafi dokonać wyboru najładniejszej i najbardziej ulubionej bajki
-rozpoznaje zimowe krajobrazy
-jest pogodne i wesołe w czasie zabawy
-kulturalnie odnosi się do innych
-używa zwrotów grzecznościowych
-projektuje własny strój
-dba o porządek w miejscu pracy
-zauważa zmiany w krajobrazie
-reaguje na polecenia
-przelicza w zakresie dostępnym dzieciom
-segreguje wg koloru
-chętnie uczestniczy w zabawie
-przelicza liczebnikami
-rozwiązuje zadania
-szuka ptasich śladów w ogrodzie
-reaguje na polecenia
-samodzielnie wykonuje zakładkę
-powtarza określone zgłoski
-improwizuje taniec przy muzyce poważnej
-uczy się fragmentów piosenki na pamięć
-chętnie i często spaceruje
-jest odporne na choroby
-rozumie, że hałas szkodzi zdrowiu
-odgaduje tytuły bajek po melodiach znanych piosenek
-tworzy dłuższą wypowiedź
-zauważa zimowe zmiany w przyrodzie
-układa obrazek z części w całość
Czego uczmy się w styczniu w grupie trzylatków?
Tydzień 19: Każdy lubi karnawał
Tydzień 20: Zwierzęta zimą
Tydzień 21: Kocham Babcię i Dziadka
Tydzień 22: Zabawy na śniegu
Umiejętności dziecka:
-sprząta po skończonej zabawie
-wykonuje ćwiczenia oddechowe
-wypowiada się nt. doświadczeń karnawałowych
-układa puzzle
-określa kolor i kształt chmur
-uczestniczy w zabawie
-posługuje się umiarkowanym głosem w zabawie
-bawi się zgodnie z rówieśnikami
-tworzy rysunek wokół koła
-ozdabia szablon sukni wg własnego projektu
-potrafi rzucać jak najdalej śnieżkami
-koloruje wg wzoru i własnego pomysłu
-używa zwrotów grzecznościowych
-odkłada zabawki na miejsce
-tańczy w parze przy muzyce
-aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej
-rozumie pojęcie „para”
-tworzy pary
-poprawnie posługuje się liczebnikami porządkowymi
-rozpoznaje figury geometryczne
-układa obrazki z mozaiki
-szanuje wspólne i własne zabawki
-wykonuje zadania słowno-ruchowe
-słucha treści piosenki
-śpiewa refren piosenki
-koloruje wg określonego wzoru
-jest uprzejme wobec innych
-porządkuje, segreguje ubrania
-wypowiada się zdaniami
-buduje logiczne wypowiedzi
-aktywnie uczestniczy w zabawie
-jest samodzielne
-postępuje zgodnie z instrukcja nauczyciela
-odkłada zabawki na wyznaczone miejsce
-poprawnie wykonuje ćwiczenia mowy
-rozwiązuje zagadki o zwierzętach
-rozpoznaje zwierzęta i mówi o ich zwyczajach
-odgaduje po wyglądzie nazwy zwierząt
-bawi się w małych grupach
-szanuje prawa innych w zabawie
-z zaciekawieniem ogląda książki o zwierzętach
-potrafi stemplować
-samodzielnie wykonuje swoją pracę
-przestrzega zasad
-aktywnie uczestniczy w zabawie
-układa puzzle
-odkłada zabawki na miejsce
-odgaduje dźwięki wydawane przez zwierzęta
-określa położenie zwierząt
-określa liczebność zbiorów
-nie wykracza poza teren określony przez nauczyciela
-samodzielnie buduje zdania
-kończy rozpoczęte zdanie
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
-otacza pętlą zwierzęta
-odgaduje nazwy instrumentów po wydawanych dźwiękach
-ma poczucie rytmu
-gra na instrumentach
-klasyfikuje przedmioty
-precyzyjnie koloruje rysunek
-zachowuje właściwą postawę w czasie oglądania
-zauważa zmiany w przyrodzie zimą
-utrwalenie wiadomości nt. zwierząt
-używa zwrotów grzecznościowych
-rozpoznaje członków rodziny
-z uwaga ogląda film
-wie co to znaczy być prawdomównym
-rozumie dlaczego nie należy kłamać
-wypowiada się logicznymi zdaniami
-odkłada zabawki na miejsce
-pomaga innym
-układa wzory kwiatowe
-szanuje swoje babcie i dziadków
-słucha wierszyka
-opowiada o przygodzie Treflinka
-rysuje swoją babcie i dziadka
-bawi się posługując się umiarkowanym głosem
-odkłada zabawki na wyznaczone miejsce
-jest spostrzegawcze i odnajduje śnieżynki
-określa położenie przedmiotów względem siebie
-jest samodzielne podczas ubierania się i rozbierania
-szybko reaguje na polecenia nauczyciela
-tworzy obrazek z koła
-niesie pomoc swoim kolegom i koleżankom
-powtarza rymowankę i wykonuje określone czynności
-gra rytmicznie na instrumentach
-czerpie radość ze wspólnych zabaw na dworze
-ćwiczy aktywnie
-koloruje wg wzoru
-posługuje się w zabawie umiarkowanym głosem
-bawi się wg własnego wyboru
-tańczy przy muzyce
-słucha z uwaga wiersza
-odpowiada na pytania z wiersza
-wie, ze częste spacery sprzyjają zdrowiu
-rytmizuje dany tekst
-dba o porządek w sali po skończonej zabawie
-kończy rozpoczęte zdanie
-potrafi się wypowiedzieć nt. symptomów zimy
-określa kształt płatków śniegowych
-porządkuje miejsce zabawy
-tworzy wypowiedzi nt. zabaw zimowych
-rysuje białą kredą na określony temat
- jest zadowolone ze swoje pracy
-rzuca do określonego celu
-przestrzega wspólnych zasad
-odkłada zabawki na miejsce po skończonej zabawie
-podaje nazwy przedmiotów koloru białego
-posługuje się pojęciem „para”
-poprawnie przelicza liczebnikami głównymi
-wykonuje poprawnie zadania plastyczne
-przestrzega wspólnych zasad
-z zabawek korzysta we właściwy sposób
-koloruje wg wzoru
-odgaduje dźwięki grane na instrumentach
-tańczy do muzyki
-lepi ze śniegu kule
-obserwuje prowadzone doświadczenie wyciągając wnioski
-współdziała w czasie zabawy z innymi
-zna symbole zimy
-postępuje w sposób bezpieczny bawiąc się w czasie zimy na dworze
-posługuje się pojęciem para
-zauważa różnice w wyglądzie otoczenia jesienią i zimą
-przelicza liczebnikami głównymi
-porównuje wielkość przedmiotów
CO MISIE ROBIĄ W GRUDNIU
Tydzień 15: Zima tuż, tuż
Tydzień 16: Prąd pomaga w przygotowaniach do świąt
Tydzień 17: Boże Narodzenie
Tydzień 18: Witamy Nowy Rok
Umiejętności dziecka:
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
-układa w całość obrazek - puzzli
-zna cechy charakterystyczne zimy
-wymieni zjawiska pogodowe zimowe
-zauważa zmiany w przyrodzie
- koloruje części zimowej garderoby
-bawi się w sposób nie wywołujący hałasu
-jest spostrzegawcze i odnajduje takie same przedmioty
-wie jak wykonać zadanie plastyczne
-samodzielnie wykonuję prace plastyczną
-zgodnie się bawi
-łączy w pary takie same komplety
-szybko reaguje na polecenia
-sprząta po zabawie
-nazywa zimowe ubrania
-dzieli nazwy na sylaby
-przelicza liczebnikami głównymi
-układa bałwanka z przygotowanych elementów
-zauważa zmiany w otoczeniu przyrodniczym
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe
-pomaga innym podczas sprzątania zabawek
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-powtarza wierszyk
-powtarza fragmenty piosenki
-śpiewa piosenkę razem z innymi - zbiorowo
-rzuca śnieżkami zachowując zasady bezpieczeństwa
-potrafi lepić z plasteliny kule
-organizuje własną zabawę w kącikach
-szanuje prawa innych w zabawie
-szacuje długość szalika
-buduje logiczne wypowiedzi
-wymieni cechy zimy
-słucha poleceń nauczyciela
-potrafi lepić i toczyć zimowe kule
-projektuje wzory na szaliku
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-układa ciągi rytmiczne z klocków
-wypowiada się na forum
-nazywa urządzenia elektryczne
-zna zasady bezpiecznego obchodzenia się z nimi
-aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych
-rysuje koliste wzory
-przestrzega zasad
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe
-przykleja koła wg właściwej kolejności
-poprawnie posługuje się klejem
-dba o estetykę pracy
-rysuje różne wzory
-porządkuje zabawki
-składa obrazek w całość
-dzieli nazwy na sylaby
-tworzy zbiory wg określonej liczebności
-przelicza elementy zbioru
-klasyfikuje wg kształtu
-bawi się z kolegami i koleżankami
-odkłada zabawki na miejsce
-słucha z uwaga dźwięków
-odgaduje zagadki dźwiękowe
-ma poczucie rytmu
-samodzielnie tworzy dźwięki
-umie pogodzić się z porażką
-samodzielnie przebiera się w strój wyjściowy
-przygotowuje samodzielnie ozdoby choinkowe
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-wskazuje właściwy obrazek po wysłuchaniu zdania
-wymieni zdrowe produkty
-potrafi pomoc w przygotowaniu zdrowego posiłku
-odnajduje różnice w treści obrazków
-odkłada swoje zabawki na właściwe miejsce
-bawi się zgodnie z innymi
-przedstawia ruchem czynności
-segreguje kola wg koloru
-wypowiada się nt. tradycji Świat Bożego Narodzenia
-buduje logiczne wypowiedzi
-odgaduje nazwy przedmiotów schowanych w worku
-dzieli nazwy na sylaby
-szanuje wytwory prac powstałe w czasie zabawy
- powtarza prawidłowo zgłoski szur, buch, bur
-projektuje
- wyklejając choinkę
-dba o estetykę pracy
-zauważa zmiany w zimowej przyrodzie
-słucha i reaguje na polecenia
-tworzy dłuższe wypowiedzi na temat przygód Treflinka
-odkłada zabawki na wyznaczone miejsce
-prawidłowo wypowiada zgłoski: hu, cha, ho, hej
-liczy liczebnikami głównymi
-odwzorowuje wg liczebności i koloru
-chętnie przebywa na świeżym powietrzu
-powtarza zgłoski: brum, żżż, wrrr
-odgaduje przedmioty dotykiem
-zna tradycje świat Bożego Narodzenia
-śpiewa kolędy
-interesuje się zjawiskami pogodowymi oraz przyrodniczymi
-aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej
-słucha uważnie bajki świątecznej
-współdziała w zabawie
-wykonuje zadania słowne i ruchowe zgodne z treścią wiersza
-odgaduje zagadki
-współdziała w zabawie
-prawidłowo powtarza zgłoski
-stosuje się do reguł zabawy
-wymieni pory roku począwszy od zimy
-wie na czym polega cykliczność pór roku
-dopasowuje obrazki do poszczególnych pór roku
-aktywnie uczestniczy w zabawach
-układa zdania na określony temat
-komponuje pracę z drobnych elementów
-wymieni pory roku bez pomyłki
-prawidłowo powtarza zgłoski
-recytuje wierszyk z pokazywaniem
-dostrzega rytm dnia i nocy
-prawidłowo posługuje się pojęciami; rano, południe, wieczór
-wie jak ważne są spacery dla zdrowia wszystkich
-potrafi podskakiwać
-koloruje właściwe obrazki
-poprawnie wykonuje ćwiczenie graficzne
-gra rytmiczne na trójkącie
-improwizuje w tańcu
-potrafi podskakiwać
-zauważa zmiany w przyrodzie
-samodzielnie organizuje sobie czas
-dzieli słowa na sylaby
-reaguje na polecenia
-samodzielnie redaguje życzenia noworoczne
-dostrzega zmiany w otoczeniu
-potrafi podskoczyć
-rysuje na temat określony
CO MISIE ROBIĄ W LISTOPADZIE
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-naśladuje wybrane dźwięki
-słucha wiersza z uwaga
-wie kto to jest „patriota”
-przyjmuje postawę „baczność”
-oczyszcza obuwie przed wejściem do budynku
-zna kolory flagi polskiej
-reaguje na polecenia słowne
-koloruje obrazek z postacią
-zna wizerunek postaci Józefa Piłsudskiego
-wie kto to jest bohater narodowy
-przyjmuje postawę „baczność”
-odnajduje na mapie Polskie góry Tatry i Morze Bałtyckie
-sprząta po skończonej zabawie
-koloruje domki
-układa rytm prostokątów z dwóch kolorach
-nie oddala się od grupy
-przelicza klocki i wrzuca odpowiednią liczbę klocków
-właściwie korzysta z zabawek
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe
-odtwarza rytm za pomocą klaskania, tupania
-śpiewa fragmenty lub całość piosenki
-rozpoznaje i nazywa kolory
-składa z elementów dom
-zna legendę o powstaniu państwa polskiego
-zauważa miejsca dla swojej miejscowości
-uważnie słucha legendy
-wypowiada się nt. jej treści
-samodzielnie dokonuje wyboru zabawy
-używa zwrotów grzecznościowych
-wie kto to jest listonosz
-zna znaczenie słów : nadawca, adresat
-zna swoje imię i nazwisko
-rozpoznaje wizytówkę ze swoim imieniem
-odkłada zabawki na miejsce
-powtarza rymowankę
-zna imiona swoich kolegów i koleżanek
-rysuje samodzielnie rysunkowy list
-prawidłowo posługuje się kredkami
-potrafi się przedstawić
-zna swój adres
-nie niszczy zabawek
-wdrażanie do porządkowania sali
-rozpoznaje określone dźwięki
-segreguje koperty na duże i małe
-porównuje liczebność zbiorów
-układa przedmioty od najmniejszej do największej
-prawidłowo wypowiada dźwięki naśladowcze
-wykonuje zadania ruchowe zgodnie z opowieścią
-szybko reaguje na sygnały
-wygrywa rytmicznie określone rytmy
-bawi się zgodnie z innymi
-wyśpiewuje sylabami określone melodie
-układa historyjkę związaną z drogą listu od nadawcy do odbiorcy
-jest aktywne ruchowo
-łączy klocki ze sobą tworząc budowle
-porządkuje zabawki
-prawidłowo posługuje się kredkami i koloruje
-wie kto to jest przyjaciel
-współdziała w zabawie i pracy
-tańczy z przyjacielem
-właściwie się ubiera
-aktywnie uczestniczy w zabawie
-prawidłowo postępuje wg instrukcji
-przestrzega ustalonych zasad
-przelicza i koloruje właściwa ilość kółek
-rysuje pastelami na określony temat
-właściwie posługuje się kredkami
-posługuje się umiarkowanym głosem
-współdziała w zabawie z innymi
-szanuje wspólne zabawki
-nie niszy zabawek
-nazywa swoje emocje
-wie które są pozytywne a które negatywne
-tańczy w przyjacielem
-dorysowuje elementy twarzy misia
-odkłada zabawki na miejsce
-słucha uważnie bajki czytanej
-ma poczucie rytmu
-śpiewa refren piosenki
-tańczy przy muzyce
-przestrzega zasad bezpieczeństwa na placu zabaw
-buduje z klocków na określony temat
-bawi się zgodnie z innymi mówiąc umiarkowanym głosem
-odnajduje pary
-zna historie pluszowego misia
-opowiada o swoim misiu
-wymieni imiona ulubionych misiów
-tańczy przy muzyce
-wykonuje określone zadania słowno-ruchowe
-z zaciekawieniem ogląda książki
-ogląda film z uwagą
-wypowiada się nt. treści filmu
-nazywa zwierzęta spotkane na spacerze
-słucha poleceń nauczyciela
-spontanicznie udziela odpowiedzi
-samodzielnie dokonuje wyboru zabawy
-wspólnie z innymi urządza wystawkę
-nazywa elementy obrazka
-układa je na narysowanym podkładzie i przykleja
-bawi się w sposób bezpieczny na placu przedszkolnym
-prawidłowo wykonuje zadanie ruchowe
-łączy liną określone obrazki
-używa zwrotów grzecznościowych
-jest spostrzegawcze
-aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej
-przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi
-szybko reaguje na sygnały
-zauważa piękne elementy przyrodnicze
-lepi z masy solnej
-przestrzega zasad kodeksu
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia artykulacyjne
-rozpoznaje i nazywa instrumenty
-gra na wybranym instrumencie
-lubi przebywać na świeżym powietrzu
-prawidłowo posługuje się kredkami
-koloruje obrazek
-pomaga innym w porządkowaniu
-koloruje wybrany obrazek
-opowiada z wykorzystaniem przygotowanych ilustracji
-buduje prawidłowe zdania
-mówi w sposób zrozumiały i logiczny
CO MISIE ROBIĄ W PAŻDZIERNIKU
• Rozpoznaje i nazywa owoce i warzywa.
• Wie, że spożywanie owoców i warzyw jest zdrowe.
• Przestrzega podstawowych zasad higieny.
• Właściwie zachowuje się przy stole.
• Uczestniczy w zabawach ruchowych.
• Ustawia się w pary.
• Rozwija sprawność rąk (lepienie, rysowanie, malowanie).
• Składa obrazek z części.
• Rozpoznaje zwierzęta mieszające w lesie/parku i określa, czym się żywią.
• Potrafi skupić uwagę na krótkim tekście.
• Wie, jak zwierzęta przygotowują się do zimy.
• Liczy w zakresie 3, stosując liczebniki porządkowe.
• Uczestniczy we wspólnych zabawach.
• Stosuje formy grzecznościowe.
• Współpracuje z innymi dziećmi.
• Słucha z uwagą czytanego tekstu.
• Poznaje zawody wykonywane przez osoby dorosłe.
• Wykonuje pracę plastyczną pod kierunkiem nauczyciela.
• Ilustruje ruchem piosenki.
• Odgrywa role w zabawach tematycznych.
• Poznaje zjawiska pogodowe charakterystyczne dla jesieni.
• Stosuje słowa: duży, mały.
• Eksperymentuje z wodą; ogląda kroplę wody przez lupę; sprawdza, co tonie w wodzie.
• Obserwuje zmiany w najbliższym otoczeniu, związane ze zmianą pory roku.
CO MISIE ROBIĄ WE WRZEŚNIU
-dostrzeganie korzyści płynących z pobytu w przedszkolu i posiadania przyjaciół, kształtowanie postawy przyjacielskiej,
• ustalenie wspólnie z dziećmi zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach( w sali, w łazience, w trakcie zabaw ruchowych, w ogrodzie, podczas posiłków)
• budowanie przyjaznej atmosfery, integracja grupy,
• rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowo- słuchowej,
• kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według jednej cechy,
• doskonalenie sprawności fizycznej,
• wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas zabaw i wykonywanych zadań,
• rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości wzrokowej,
• wdrażanie do starannego wykonywania czynności higienicznych
• wzmacnianie więzi grupowych oraz miłej i serdecznej atmosfery w grupie,
• rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
• rozwijanie kompetencji matematycznych,
• wdrażanie do szanowania wszystkich ludzi niezależnie od wieku i wykonywanego zawodu,
• poznanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego,
• poznanie znaczenia odwagi i dzielności jako ważnych wartości,
• poznanie zawodów ważnych społecznie (policjant, lekarz, strażak)
• poznanie wyglądu i znaczenia wybranych znaków drogowych,
• rozwijanie umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych i podawania ich nazw,
• kształtowanie sprawności manualnej i motoryki dużej,
• doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
• nauka radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
• rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i logicznego myślenia podczas rozwiązywania zagadek słownych,
• wdrażanie do przestrzegania zawartych wcześniej umów,
• wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas zabaw,