Podświetlenie linków Zmień odstęp między akapitami Zmień odstęp między wierszami Zmień odstęp między słowami Zmień odstęp między literami Normalna wielkość czcionki Duża wielkość czcionki Bardzo duża wielkość czcionki Zmień kontrast

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

Czego uczymy się w maju w grupie trzylatków?

Tydzień 36: Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem
Tydzień 37:
Na majowej łące
Tydzień 38:
Gdzie pracują rodzice
Tydzień 39:
Kocham mamę i tatę

Umiejętności dziecka:
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi

-interesuje się Polską i różnymi regionami  Polski

-wypowiada się na forum grupy

-nazywa poszczególne symbole narodowe

-zna nazwę swojego kraju

-sprząta po skończonej zabawie

-chętnie uczestniczy w zabawach

-rozpoznaje kontur Polski

-wspólnie  z innymi wykonuje pracę plastyczną

-odnajduje symbole narodowe podczas spaceru

-szuka swojej pary

-wie jakie miasto jest stolicą 

-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami

-tworzy kwiaty stemplując 

-przelicza liczebnikami

-potrafi segregować wg rodzaju

-rozpoznaje, nazywa odgłosy

-szybko odnajduje parę

-jest aktywne w zabawie

-szanuje wytwory prac innych 

-szanuje prawa innych w zabawie

-  odtwarza  określone rytmy

-aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej

-słucha uważnie hymnu

zachowując właściwą postawę

-samodzielnie wykonuje flagę Polski

-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami z innymi dziećmi  

-odgaduje skąd dochodzi głos

-wykonuje ćwiczenia naśladowcze

-rozpoznaje naszą flagę

-wie jak wygląda flaga unii

-wypowiada się pełnymi zdaniami

-potrafi rywalizować

-umie przegrywać, godzi się z porażką

-lubi słuchać bajek czytanych przez dorosłych

-używa zwrotów grzecznościowych

-próbuje identycznie pokolorować skrzydło motyla

-rozpoznaje i nazywa owady mieszkające na łące

-wypowiada się na forum grupy

-zauważa motylki

-prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe

-sprząta po skończonej zabawie

-chętnie uczestniczy w zabawie słowno-ruchowej

-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną techniką orgiami

 -bawi się wspólnie z innymi dziećmi

-reaguje na polecenia

-odgaduje nazwy owadów

-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami

-sprząta po skończonej zabawie

-prawidłowo wypowiada określone zgłoski

-przelicza liczebnikami

-układa kropki wg polecenia

-jest spostrzegawcze

-samodzielnie próbuje się przebierać   w szatni

-naśladuje zachowania owadów

-poprawnie układa rytmy

- odgaduje nazwy  owadów po opisie słownym

-słucha uważnie piosenki

-uczy się fragmentów piosenki na pamięć

-improwizuje przy muzyce

-dostosowuje ubiór do pogody

-potrafi naśladować zwierzęta

-chętnie rysuje po śladzie

- chętnie współdziała w zabawie

-przelicza i podaje właściwą liczbę uderzeń  

-potrafi podać  kilka informacji o pszczole

-jest bacznym obserwatorem podczas spaceru

-ma poczucie równowagi

-rysuje w powietrzu figury: koło, kwadrat , trójkąt

-nazywa zawody rodziców

-wypowiada się na forum grupy

-słucha poleceń

-jest samodzielne w szatni

-wie czym zajmuje się krawcowa

-odkłada zabawki po skończonej zabawie

-projektuje wzór tkaniny

-dba o estetykę miejsca pracy

-przestrzega zasad bezpiecznej zabawy na placu

-rytmizuje tekst wierszyka

-potrafi być wesoły i smutny

-rozpoznaje i nazywa emocje

-przelicza liczebnikami

-tworzy zbiory owoców

-rozpoznaje niektóre kwiaty w ogrodzie

-wykonuje plastyczno- graficzne ćwiczenie

- śpiewa indywidualnie swoje teksty

-wypowiada się na temat swojej rodziny

-zna członków swojej rodziny

-chętnie i często spaceruje

-przestrzega zasad kodeksu

-poprawnie wypowiada zgłoski

-rozumie, że za złe zachowanie trzeba ponieść konsekwencje 

-słucha poleceń ruchowych  i sprawnie je wykonuje

-wie czym są obowiązki

-wymieni kilka swoich obowiązków domowych

-wypowiada się pełnymi zdaniami

-wie czym zajmuje się kucharz

-bawi się zgodnie z innymi dziećmi, używa słów proszę, przepraszam, dziękuję

-prowadzi palcem po wzorze

-mówi fragmenty wiersza z pamięci 

-wypowiada się na forum grupy

-jest sprawne ruchowo

-układa obrazek w całość

 -stara się narysować portret rodziców 

-dba o estetykę swojej pracy

-przestrzega zasad bezpiecznej zabawy na placu

-śpiewa proste rymowanki

-recytuje i śpiewa na forum grupy

-jest śmiałe i odważne

-przelicza liczebnikami  głównymi i porządkowymi

-układa rytmy kwiatowe

-zachowuje się w sposób bezpieczny podczas spaceru

-stara się precyzyjnie kolorować  kwiatka dla mamy

-podskakuje zgodnie z podanym rytmem

-rozpoznaje członków rodziny

-ilustruje  treść opowieści  ruchem

-pomaga innym

-bawi się z rówieśnikami 

-szybko ustawia się w kole

-łączy w pary kubek i talerzyk

-uważnie słucha słów i klaszcze na podane słowo

-słucha wiersza

-układa obrazek dokładając określone sylwety Treflików 

-zauważa zmiany w przyrodzie

-rozpoznaje i nazywa kolory

-samodzielnie organizuje sobie zabawę
 

Czego uczymy się w kwietniu w grupie trzylatków?

Tydzień 32: Wielkanoc
Tydzień 33: Zwierzęta domowe
Tydzień 34: Moja miejscowość
Tydzień 35: Dbamy o ziemię

Umiejętności dziecka:
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi

-precyzyjnie koloruje

-odtwarza wiersz z pamięci

-wypowiada się na forum grupy nt.  świąt wielkanocnych

-słucha poleceń

-zauważa zmiany pogodowe

-aktywnie uczestniczy w zabawie relaksacyjnej

-sprząta po skończonej zabawie

-chętnie uczestniczy w zabawach  plastycznych

-jest sprawne manualnie

-wydziera z kolorowego papieru 

-projektuje pisankę

-przestrzega zasad bezpieczeństwa

-reaguje na polecenia

-zna tradycje wielkanocne 

-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami

-sprząta po skończonej zabawie

-powtarza wiersz z pamięci

-potrafi naśladować chód ptaka

-przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi

-jest spostrzegawcze

-dostosowuje ubiór do warunków pogodowych  

-pamięta o podlewaniu roślin

 -szanuje wytwory prac innych  oraz wybór zabawy

-szanuje prawa innych w zabawie

-  precyzyjnie koloruje

-słucha uważnie wiersza

-gra na instrumentach ilustrując i wiersz

-chętnie i często spaceruje

-przestrzega zasad podczas bezpiecznego spaceru

-przelicza w czasie zabawy

-składa obrazek z części

-używa zwrotów: proszę, przepraszam , dziękuje

-projektuje swoją palmę wielkanocną przyklejając różne drobne elementy

-odgaduje zagadki

-wypowiada się zdaniami

-prowadzi obserwacje  podczas spaceru

-prawidłowo przelicza liczebnikami

-bawi się zgodnie z innymi dziećmi 

-wymieni zabawy kotków

-łączy w pary takie same koty

-rozpoznaje zwierzęta domowe

-wypowiada się na forum grupy

 -zauważa zmiany pogodowe

-prawidłowo czworakuje

-odnajduje różnice

-prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe

-chętnie uczestniczy w zabawie

-uważnie słucha wiersza

-naśladuje głosy zwierząt

-wymieni nazwy dzieci poszczególnych zwierząt

-bawi się zgodnie z innymi

-reaguje na polecenia

-układa obrazek

-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami

-koloruje określone postaci

-przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi

-samodzielnie próbuje się przebierać 

-wymieni cechy wiatru

-wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne

-szanuje prawa innych w zabawie

- powtarza zgłoski

-słucha uważnie piosenki

-uczy się fragmentów piosenki na pamięć

-chętnie i często spaceruje

-naśladuje zwierzątka

-wie, że niewłaściwe  zachowanie niesie ze sobą konsekwencje 

-odkłada zabawki na miejsce

- po opisie słownym odgaduje nazwy zwierząt

-rozpoznaje i nazywa zwierzęta domowe

-wypowiada się pełnymi zdaniami

-przestrzega zasad kodeksu

-słucha uważnie poleceń

-przegląda z zainteresowaniem albumy, książki o Polsce 

-rozpoznaje i nazywa wybrane miejsca

-wypowiada się na forum grupy

-zauważa zmiany pogodowe

-buduje zgodnie z tematyką

-odkłada zabawki po skończonej zabawie

-wypowiada się na określony temat

-uczestniczy w zabawie

-dokonuje wyboru ulubionego miejsca w swojej miejscowości

-projektuje strony albumu

-w sposób właściwy i bezpieczny bawi się na placu

-zna swój adres 

-klasyfikuje wg rodzaju

-przelicza liczebnikami

-porównuje i klasyfikuje

-słucha uważnie legendy

-szanuje wytwory prac innych 

-szanuje prawa innych w zabawie

- rysuje  swój dom (sylweta domu z drzwiami i oknami) 

-ilustruje treść wiersza grą na instrumentach lub ruchem

-chętnie i często spaceruje

-przestrzega zasad kodeksu przedszkolak podczas spaceru

-reaguje na polecenia

-wskazuje przedmioty wg wielkości

-odgaduje tytuły piosenek po zaśpiewaniu  krótkich fragmentów melodii

-rozpoznaje i nazywa drzewa

-wypowiada się pełnymi zdaniami

-chętnie przebywa na świeżym powietrzu 

-słucha poleceń nauczyciela

-zna kolory pojemników i rodzaje odpadów do nich wrzucanych 

-wie co zagraża ziemi

-nie popycha innych

-odróżnia wiatr pożyteczny od szkodliwego  

-ma wiedzę nt. mrówek

-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną

-projektuje postać cudaka

-przestrzega zasad bezpieczeństwa

-używa określeń dotyczących orientacji w  otoczeniu 

-powtarza rymowankę

-reaguje na polecenia 

-przelicza liczebnikami

-zna  dobre zachowania ekologiczne

-samodzielnie próbuje się przebierać 

-słucha poleceń nauczyciela

-układa rytmy

-szanuje wytwory prac innych 

-szanuje prawa innych w zabawie

- kończy rozpoczęte zdanie

-rozpoznaje odgłosy ziemi

-ma poczucie rytmu

-oszczędza wodę podczas  mycia zębów 

-rozumie, że niewłaściwe  zachowanie niesie za sobą konsekwencje 

-powtarza zgłoski w czasie zabawy naśladując głosy zwierząt  

-zna sposoby ochrony środowiska

-wypowiada się pełnymi zdaniami

-jest bacznym obserwatorem podczas spaceru

-naśladuje dzień i noc

-projektuje swój kosz

-używa zwrotów grzecznościowych

Czego uczymy się w marcu

Tydzień 27: W marcu jak w garncu
Tydzień 28:
Dbamy o zdrowie na przedwiośniu
Tydzień 29:
Nadchodzi wiosna
Tydzień 30:
W gospodarstwie
Tydzień 31: Zabawy w teatr

Umiejętności dziecka:
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi

-dzieli drzewa na iglaste i liściaste

-rozpoznaje symptomy wiosny

-wypowiada się na forum grupy

-słucha poleceń

-bawi się  bezpiecznie

-stara się prawidłowo posługiwać się kredkami

-odkłada zabawki po zabawie

-używa zwrotów grzecznościowych

-czeka na swoją kolej w zabawie

-jest sprawne manualnie

-łączy klejem kulki z papieru z kartką tworząc drzewo

-dobiera właściwe części garderoby  wiosennej

-reaguje na polecenia

-aktywnie uczestniczy w zabawie z chustą

-powtarza rymowankę

-zapamiętuje jej treść

-przelicza liczebnikami

-jest spostrzegawcze

-słucha uważnie poleceń

-samodzielnie próbuje się przebierać 

-szybko reaguje na polecenia

-odkłada zabawki na miejsce

-szanuje prawa innych w zabawie

-odgaduje zagadki o wiośnie

-słucha uważnie rymowanki i ją powtarza

-improwizuje w zabawie

-chętnie i często spaceruje

-zauważa zmiany w otoczeniu 

-odnajduje swój kolor

-rozumie, ze złe zachowanie niesie konsekwencje 

-przestrzega ustalonych zasad                                        

 -aktywnie uczestniczy w zabawie

-słucha uważnie wiersza

-odpowiada na pytania

-wymieni cechy charakterystyczne dla pory roku - wiosny

-słucha treści wierszyka i dorysowuje brakujące elementy

-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami

-bawi się zgodnie z innymi dziećmi i dba o porządek

-odgaduje zagadki słowne

-rozumie potrzebę hodowli i zjadania warzyw

-zauważa zmiany pogodowe

-wypowiada się nt. czynników wzrostowych roślin

-używa słów proszę, dziękuje , przepraszam

-używa zwrotów grzecznościowych

-chętnie uczestniczy w zabawie

-wie jak wygląda cebulka

-potrafi malować farbami

-nie przeszkadza innym podczas malowania

-przestrzega zasad kodeksu przedszkolnego 

-reaguje na polecenia

-poprawnie wykonuje ćwiczenia oddechowe

-sprząta po skończonej zabawie

-aktywnie uczestniczy w zabawie w skojarzenia

-uważnie ogląda film

-odpowiada na pytania

-samodzielnie próbuje się przebierać 

-obserwuje zjawiska przyrodnicze

-ma poczucie równowagi

-jest sprawne ruchowo

- rozpoznaje i nazywa  figury geometryczne

-odgaduje dźwięki wydawane przez instrumenty 

-improwizuje ruchem utwory muzyki klasycznej

-chętnie i często przebywa na placu zabaw

-jest spostrzegawcze słuchowo

-organizuje sobie czas wolny

-bawi się zgodnie z innymi

-nazywa części garderoby i dopasowuje je do pogody

-słucha z uwagą wiersza

- ocenia co jest zdrowe a co niezdrowe

-bawi się razem z innymi dziećmi współdziałając

-słucha  opisu słownego

-odgaduje nazwę przedmiotu po opisie słownym

-prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe

-zna zwyczaj pożegnania zimy a powitania wiosny

-stara się prawidłowo posługiwać się kredkami

-rozumie, ze złe zachowanie powoduje  ich konsekwencje

-używa zwrotów grzecznościowych

-lepi z plasteliny kulki

-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną

-koloruje ptaka

-powtarza rytmicznie rymowankę

-rysuje kredkami do muzyki

-chętnie ćwiczy

-przelicza liczebnikami

-klasyfikuje wg jednej cechy

-wyciąga wnioski

-potrafi wypowiedzieć się nt. czynników wzrostu roślin

-wykonuje ćwiczenia oddechowe

-słucha uważnie piosenki

-uczy się fragmentów piosenki na pamięć

-chętnie i często spaceruje

-zachowuje się w sposób bezpieczny

-potrafi podskakiwać obunóż

-wypowiada  zgłoski

-rozpoznaje dźwięki naśladowcze wydawane przez owady i ptaki

-wymieni oznaki wiosny

-wypowiada się logicznie pełnymi zdaniami

-zauważa zmiany w przyrodzie wiosną i o nich mówi

-próbuje skakać z oderwaniem nóg od podłogi

-wie jak wygląda krokus i potrafi go rozpoznać

-odtwarza rytm

-nazywa poszczególne zwierzęta domowe

-układa obrazek  „psa”

-chętnie uczestniczy w zabawie

-rozpoznaje i nazywa figury geometryczne

-projektuje budę dla psa

-wspólnie z innymi bawi się na urządzeniach ogrodowych

-buduje wieżę

-klasyfikuje wg rodzaju

-potrafi chodzić na czworakach  

-przelicza liczebnikami

-tworzy pary zwierząt

-wykonuje ćwiczenia oddechowe

-szanuje wytwory prac innych 

- powtarza fragmenty tekstu ilustrując go ruchem

-słucha uważnie piosenki

-uczy się fragmentów piosenki na pamięć

-przestrzega zasad podczas spaceru

-chętnie rysuje zwierzątka

-powtarza zgłoski w czasie zabawy naśladując głosy zwierząt  

-rozpoznaje krowę

-zna produkty mleczne

-wypowiada się pełnymi zdaniami

-jest bacznym obserwatorem podczas spaceru

-ma poczucie równowagi

-wypowiada się nt. teatru, spektaklu, sceny, aktorstwa

-buduje logiczne zdania w czasie wypowiadania się

- przedstawia radość, smutek, złość

-odnajduje właściwy kolor

-ozdabia wg własnego pomysłu

-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną

-chętnie obserwuje zjawiska przyrodnicze

-reaguje na polecenia

-mówi rytmicznie

-przelicza i łączy odpowiednie elementy

 -rozpoznaje koło spośród innych figur

-potrafi rywalizować, godzi się z przegraną

-rozpoznaje kolory

-nazywa emocje

- słucha uważnie bajki czytanej przez nauczyciela

-słucha uważnie utworów muzyki klasycznej

-wykonuje rytmicznie ćwiczenia

-chętnie rysuje na temat

-rozumie, że złe zachowanie niesie za sobą konsekwencje 

-powtarza tekst w różnorodnej intonacji i natężeniu

-potrafi się skoncentrować i słuchać bajki

-jest twórcze ruchowo

-odgrywa wyznaczane role


Czego uczymy się w lutym w grupie trzylatków?

Tydzień 23: W lodowej krainie
Tydzień 24: Zwierzęta egzotyczne
Tydzień 25: W kosmosie
Tydzień 26: Bajki i baśnie

Umiejętności dziecka:
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi

-dorysowuje elementy bałwanka

-rozpoznaje zimowe krajobrazy

-wypowiada się na forum grupy

-słucha poleceń

-zauważa zmiany pogodowe

-stara się prawidłowo posługiwać się kredkami

-odkłada zabawki po skończonej zabawie

-używa zwrotów grzecznościowych

-wie jak wygląda gwiazdka śniegowa

-łączy klejem paski papieru i maluje je białą farbą

-wspólnie z innymi lepi bałwana

-reaguje na polecenia

-przelicza w zakresie dostępnym dzieciom

-sprząta po skończonej zabawie

-rozpoznaje zwierzęta i wskazuje największe

-przelicza liczebnikami

-jest spostrzegawcze

-tworzy pary zwierząt

-samodzielnie próbuje się przebierać 

-czworakuje w zabawie

-łączy w pary pingwiny

-odkłada zabawki na miejsce

-szanuje prawa innych w zabawie

-słucha uważnie opowieści słownej

-odgaduje zagadki

-słucha uważnie piosenki

-uczy się fragmentów piosenki na pamięć

-chętnie i często spaceruje

-jest odporne na choroby 

-sprawnie czworakuje

-rozumie, że złe zachowanie niesie ze sobą konsekwencje 

-bawi się zgodnie z innymi

-zapamiętuje miejsce i położenia zabawki

-rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta polarne

-odpowiada na pytania

-śpiewa piosenkę

-wypowiada się na forum grupy

-śpiewa piosenkę

-samodzielnie organizuje sobie zabawę

-bawi się zgodnie z innymi dziećmi

-nazywa zwierzęta egzotyczne

-rozpoznaje zwierzęta egzotyczne

-wypowiada się na forum grupy

-naśladuje ruchy i głosy zwierząt

-stara się prawidłowo posługiwać się kredkami

-odkłada zabawki po skończonej zabawie

-używa zwrotów grzecznościowych

-chętnie uczestniczy w zabawie

-wie jak wygląda lew

-stempluje korkiem grzywę lwa

-dba o estetykę pracy

-rzuca śnieżkami do celu

-reaguje na polecenia

-łączy w pary

-przelicza w zakresie dostępnym dzieciom

-sprząta po skończonej zabawie

-składa obrazek z części w całość

-segreguje wg koloru i gatunku, przelicza

-samodzielnie próbuje się przebierać 

-czworakuje w zabawie

-rysuje po śladzie

-szanuje prawa innych w zabawie

-jest sprawne manualnie  i lepi z plasteliny

-słucha uważnie piosenek

-odtwarza rytmiczne teksty

-chętnie i często spaceruje

-przestrzega ustalonych zasad

-rozumie, że należy sprzątać zabawki   

-bawi się w sposób bezpieczny

-prawidłowo wypowiada zgłoski

-rozpoznaje i nazywa zwierzęta egzotyczne

-zna zasady zachowania w ZOO

-prawidłowo formułuje wypowiedzi

-jest sprawne ruchowo

-wykonuje ćwiczenia oddechowe

-używa zwrotów grzecznościowych

-bawi się zgodnie z innymi dziećmi

-interesuje się kosmosem

-chętnie ćwiczy w parze

-słucha uważnie innych

-wypowiada się na forum grupy

-słucha poleceń

-w sposób bezpieczny porusza się po chodniku

-stara się prawidłowo posługiwać się kredkami

-używa zwrotów grzecznościowych

-słucha zagadki i wierszyka

 -postępuje wg instrukcji nauczyciela

-przelicza w zakresie dostępnym dzieciom i rysuje zgodnie z poleceniem 

-lepi z plasteliny określone postaci

-przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi

-samodzielnie próbuje się przebierać 

-koloruje ulubionymi kolorami kredek 

-rozpoznaje dźwięki i odgaduje zagadki  słuchowe

- próbuje rytmicznie grać

-na instrumentach

-chętnie i często bawi się na świeżym powietrzu

-rozpozna globus

-rozumie, ze złe zachowanie niesie za sobą konsekwencje 

-podaje rozwiązania zagadek

-jest tolerancyjne wobec innych i inności

-szanuje swoje koleżanki i kolegów

-dzieli się spostrzeżeniami z obserwacji przyrodniczych

-szybko odnajduje parę

-przestrzega zasad i reguł proponowanych gier

-bawi się zgodnie z innymi dziećmi

-odgaduje nazwy bajek

-potrafi dokonać wyboru najładniejszej i najbardziej ulubionej bajki

-rozpoznaje zimowe krajobrazy

-jest pogodne i wesołe w czasie zabawy

-kulturalnie odnosi się do innych

-używa zwrotów grzecznościowych

-projektuje własny strój

-dba o porządek w miejscu pracy           

-zauważa zmiany w krajobrazie

-reaguje na polecenia

-przelicza w zakresie dostępnym dzieciom

-segreguje wg koloru

-chętnie uczestniczy w zabawie

-przelicza liczebnikami

-rozwiązuje zadania

-szuka ptasich śladów  w ogrodzie

-reaguje na polecenia

-samodzielnie wykonuje zakładkę

-powtarza określone zgłoski

-improwizuje taniec przy muzyce poważnej

-uczy się fragmentów piosenki na pamięć

-chętnie i często spaceruje

-jest odporne na choroby 

-rozumie, że hałas szkodzi zdrowiu

-odgaduje tytuły bajek po melodiach znanych piosenek

-tworzy dłuższą wypowiedź

-zauważa zimowe zmiany w przyrodzie

-układa obrazek z części w całość


Czego uczmy się w styczniu w grupie trzylatków?

Tydzień 19: Każdy lubi karnawał
Tydzień 20: Zwierzęta zimą
Tydzień 21: Kocham Babcię i Dziadka
Tydzień 22: Zabawy na śniegu

Umiejętności dziecka:
-sprząta po skończonej zabawie

-wykonuje ćwiczenia oddechowe

-wypowiada się nt. doświadczeń karnawałowych

-układa puzzle

-określa kolor i kształt chmur

-uczestniczy w zabawie

-posługuje się umiarkowanym głosem w zabawie

-bawi się zgodnie z rówieśnikami

-tworzy rysunek wokół koła

-ozdabia szablon sukni wg własnego projektu

-potrafi rzucać jak najdalej śnieżkami

-koloruje wg wzoru i własnego pomysłu

-używa zwrotów grzecznościowych

-odkłada zabawki na miejsce

-tańczy w parze przy muzyce

-aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej

-rozumie pojęcie „para”

-tworzy pary

-poprawnie posługuje się liczebnikami porządkowymi

-rozpoznaje figury geometryczne

-układa obrazki z mozaiki

-szanuje wspólne i własne zabawki

-wykonuje zadania słowno-ruchowe

-słucha treści piosenki

-śpiewa refren piosenki

-koloruje wg określonego wzoru

-jest uprzejme wobec innych

-porządkuje, segreguje ubrania

-wypowiada się zdaniami

-buduje logiczne wypowiedzi

-aktywnie uczestniczy w zabawie

-jest samodzielne

-postępuje zgodnie z instrukcja nauczyciela

-odkłada zabawki na wyznaczone miejsce

-poprawnie wykonuje ćwiczenia mowy

-rozwiązuje zagadki o zwierzętach

-rozpoznaje zwierzęta i mówi o ich zwyczajach

-odgaduje po wyglądzie nazwy zwierząt

-bawi się w małych grupach

-szanuje prawa innych w zabawie

-z zaciekawieniem ogląda książki o zwierzętach

-potrafi stemplować

-samodzielnie wykonuje swoją pracę

-przestrzega zasad

-aktywnie uczestniczy w zabawie

-układa puzzle

-odkłada zabawki na miejsce

-odgaduje dźwięki wydawane przez zwierzęta

-określa położenie zwierząt

-określa liczebność zbiorów

-nie wykracza poza teren określony przez nauczyciela

-samodzielnie buduje zdania

-kończy rozpoczęte zdanie

-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami

-otacza pętlą zwierzęta 

-odgaduje nazwy instrumentów po wydawanych dźwiękach

-ma poczucie rytmu

-gra na instrumentach

-klasyfikuje przedmioty

-precyzyjnie koloruje rysunek

-zachowuje właściwą postawę w czasie oglądania

-zauważa zmiany w przyrodzie zimą

-utrwalenie wiadomości nt. zwierząt

-używa zwrotów grzecznościowych

-rozpoznaje członków rodziny

-z uwaga ogląda film

-wie co to znaczy być prawdomównym

-rozumie dlaczego nie należy kłamać

-wypowiada się logicznymi zdaniami

-odkłada zabawki na miejsce

-pomaga innym

-układa wzory kwiatowe

-szanuje swoje babcie i dziadków

-słucha wierszyka

-opowiada o przygodzie Treflinka

-rysuje swoją babcie i dziadka

-bawi się posługując się umiarkowanym głosem

-odkłada zabawki na wyznaczone miejsce

-jest spostrzegawcze i odnajduje śnieżynki

-określa położenie przedmiotów względem siebie

-jest samodzielne podczas ubierania się i rozbierania

-szybko reaguje na polecenia nauczyciela

-tworzy obrazek z koła

-niesie pomoc swoim kolegom i koleżankom

-powtarza rymowankę i wykonuje określone czynności

-gra rytmicznie na instrumentach

-czerpie radość ze wspólnych zabaw na dworze

-ćwiczy aktywnie

-koloruje wg wzoru

-posługuje się w zabawie umiarkowanym głosem 

-bawi się wg własnego wyboru

-tańczy przy muzyce

-słucha z uwaga wiersza

-odpowiada na pytania z wiersza

-wie, ze częste spacery sprzyjają zdrowiu

-rytmizuje dany tekst

-dba o porządek w sali po skończonej zabawie

-kończy rozpoczęte zdanie

-potrafi się wypowiedzieć nt. symptomów zimy

-określa kształt płatków śniegowych

-porządkuje miejsce zabawy

-tworzy wypowiedzi nt. zabaw zimowych

-rysuje białą kredą na określony temat

- jest zadowolone ze swoje pracy

-rzuca do określonego celu

-przestrzega wspólnych zasad

-odkłada zabawki na miejsce po skończonej zabawie

-podaje nazwy przedmiotów koloru białego

-posługuje się pojęciem „para”

-poprawnie przelicza liczebnikami głównymi

-wykonuje poprawnie zadania plastyczne

-przestrzega wspólnych zasad

-z zabawek korzysta we właściwy sposób

-koloruje wg wzoru

-odgaduje dźwięki grane na instrumentach

-tańczy do muzyki

-lepi ze śniegu kule

-obserwuje prowadzone doświadczenie wyciągając wnioski

-współdziała w czasie zabawy z innymi

-zna symbole zimy

-postępuje w sposób bezpieczny bawiąc się w czasie zimy na dworze

-posługuje się pojęciem para

-zauważa różnice w wyglądzie otoczenia jesienią i zimą

-przelicza liczebnikami głównymi

-porównuje wielkość przedmiotów

CO  MISIE ROBIĄ W GRUDNIU

Tydzień 15: Zima tuż, tuż
Tydzień 16: Prąd pomaga w przygotowaniach do świąt
Tydzień 17: Boże Narodzenie
Tydzień 18: Witamy Nowy Rok

Umiejętności dziecka:
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami

-układa w całość obrazek - puzzli

-zna cechy charakterystyczne zimy

-wymieni zjawiska pogodowe zimowe

-zauważa zmiany w przyrodzie

- koloruje części zimowej garderoby

-bawi się w sposób nie wywołujący hałasu

-jest spostrzegawcze i odnajduje takie same przedmioty

-wie jak wykonać zadanie plastyczne

-samodzielnie wykonuję prace plastyczną

-zgodnie się bawi

-łączy w pary takie same komplety

-szybko reaguje na polecenia

-sprząta po zabawie

-nazywa zimowe ubrania

-dzieli nazwy na sylaby

-przelicza liczebnikami głównymi

-układa bałwanka z przygotowanych elementów

-zauważa zmiany w otoczeniu przyrodniczym

-prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe 

-pomaga innym podczas sprzątania zabawek

-bawi się zgodnie z innymi dziećmi

-powtarza wierszyk

-powtarza fragmenty piosenki

-śpiewa piosenkę razem z innymi -  zbiorowo 

-rzuca śnieżkami zachowując zasady bezpieczeństwa

-potrafi lepić z plasteliny kule

-organizuje własną zabawę w kącikach

-szanuje prawa innych w zabawie

-szacuje długość szalika

-buduje logiczne wypowiedzi

-wymieni cechy zimy

-słucha poleceń nauczyciela

-potrafi lepić i toczyć zimowe kule

-projektuje wzory na szaliku

-bawi się zgodnie z innymi dziećmi 

-układa ciągi rytmiczne z klocków

-wypowiada się na forum

-nazywa urządzenia elektryczne

-zna zasady bezpiecznego obchodzenia się z nimi

-aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych

-rysuje koliste wzory

-przestrzega zasad

-prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe

-przykleja koła wg właściwej kolejności

-poprawnie posługuje się klejem

-dba o estetykę pracy

-rysuje różne wzory

-porządkuje zabawki

-składa obrazek w całość

-dzieli nazwy na sylaby

-tworzy zbiory wg określonej liczebności

-przelicza elementy zbioru

-klasyfikuje wg kształtu

-bawi się z kolegami i koleżankami

-odkłada zabawki na miejsce

-słucha z uwaga dźwięków

-odgaduje zagadki dźwiękowe

-ma poczucie rytmu

-samodzielnie tworzy dźwięki

-umie pogodzić się z porażką

-samodzielnie przebiera się w strój wyjściowy 

-przygotowuje samodzielnie ozdoby choinkowe 

-bawi się zgodnie z innymi dziećmi

-wskazuje właściwy obrazek po wysłuchaniu zdania

-wymieni zdrowe produkty

-potrafi pomoc w przygotowaniu zdrowego posiłku

-odnajduje różnice w treści obrazków

-odkłada swoje zabawki na właściwe miejsce

-bawi się zgodnie z innymi

-przedstawia ruchem czynności

-segreguje kola wg koloru

-wypowiada się nt. tradycji Świat Bożego Narodzenia

-buduje logiczne wypowiedzi

-odgaduje nazwy przedmiotów schowanych w worku

-dzieli nazwy na sylaby

-szanuje wytwory prac powstałe w czasie zabawy

- powtarza prawidłowo zgłoski szur, buch, bur

-projektuje

- wyklejając choinkę

-dba o estetykę pracy

-zauważa zmiany w zimowej przyrodzie

-słucha i reaguje na polecenia

-tworzy dłuższe wypowiedzi na temat przygód Treflinka

-odkłada zabawki na wyznaczone miejsce

-prawidłowo wypowiada zgłoski: hu, cha, ho, hej

-liczy liczebnikami głównymi

-odwzorowuje wg liczebności i koloru

-chętnie przebywa na świeżym powietrzu

-powtarza zgłoski: brum, żżż, wrrr

-odgaduje przedmioty dotykiem

-zna tradycje świat Bożego Narodzenia

-śpiewa kolędy

-interesuje się zjawiskami pogodowymi oraz przyrodniczymi

-aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej

-słucha uważnie bajki świątecznej

-współdziała w zabawie

-wykonuje zadania słowne i ruchowe zgodne z treścią wiersza

-odgaduje zagadki

-współdziała w zabawie

-prawidłowo powtarza zgłoski

-stosuje się do reguł zabawy

-wymieni pory roku począwszy od zimy

-wie na czym polega cykliczność pór roku

-dopasowuje obrazki do poszczególnych  pór roku

-aktywnie uczestniczy w zabawach

-układa zdania na określony temat

-komponuje pracę z drobnych elementów

-wymieni pory roku bez pomyłki

-prawidłowo powtarza zgłoski

-recytuje wierszyk z pokazywaniem

-dostrzega rytm dnia i nocy

-prawidłowo posługuje się pojęciami; rano, południe, wieczór

-wie jak ważne są spacery dla zdrowia wszystkich

-potrafi podskakiwać

-koloruje właściwe obrazki

-poprawnie wykonuje ćwiczenie graficzne

-gra rytmiczne na trójkącie

-improwizuje w tańcu

-potrafi podskakiwać

-zauważa zmiany w przyrodzie

-samodzielnie organizuje sobie czas

-dzieli słowa na sylaby

-reaguje na polecenia

-samodzielnie redaguje życzenia noworoczne

-dostrzega zmiany w otoczeniu

-potrafi podskoczyć

-rysuje na temat określony

 

CO MISIE ROBIĄ W LISTOPADZIE

 

-bawi się zgodnie z innymi dziećmi

-naśladuje wybrane dźwięki

-słucha wiersza z uwaga

-wie kto to jest „patriota”         

-przyjmuje postawę „baczność”

-oczyszcza obuwie przed wejściem do budynku

-zna kolory flagi polskiej

-reaguje na polecenia słowne

-koloruje obrazek z postacią

-zna wizerunek postaci Józefa Piłsudskiego

-wie kto to jest bohater narodowy

-przyjmuje postawę „baczność”

-odnajduje na mapie Polskie góry Tatry i Morze Bałtyckie

-sprząta po skończonej zabawie

-koloruje domki

-układa rytm prostokątów z dwóch kolorach

-nie oddala się od grupy

-przelicza klocki i wrzuca odpowiednią liczbę klocków 

-właściwie korzysta z zabawek

-prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe

-odtwarza rytm za pomocą klaskania, tupania

-śpiewa fragmenty lub całość piosenki

-rozpoznaje i nazywa kolory

-składa z elementów dom

-zna legendę o powstaniu państwa polskiego

-zauważa miejsca dla swojej miejscowości

-uważnie słucha legendy

-wypowiada się nt. jej treści

-samodzielnie dokonuje wyboru zabawy

-używa zwrotów grzecznościowych

-wie kto to jest listonosz

-zna znaczenie słów : nadawca, adresat

-zna swoje imię i nazwisko

-rozpoznaje wizytówkę ze swoim imieniem

-odkłada zabawki na miejsce

-powtarza rymowankę

-zna imiona swoich kolegów i koleżanek

-rysuje samodzielnie rysunkowy list

-prawidłowo posługuje się kredkami

-potrafi się przedstawić

-zna swój adres

-nie niszczy zabawek

-wdrażanie do porządkowania sali

-rozpoznaje określone dźwięki 

-segreguje koperty na duże i małe

-porównuje liczebność zbiorów

-układa przedmioty od najmniejszej do największej

-prawidłowo wypowiada dźwięki naśladowcze

-wykonuje zadania ruchowe zgodnie z opowieścią

-szybko reaguje na sygnały

-wygrywa rytmicznie określone rytmy

-bawi się zgodnie z innymi

-wyśpiewuje sylabami określone melodie

-układa historyjkę związaną z drogą listu od nadawcy do odbiorcy

-jest aktywne ruchowo

-łączy klocki ze sobą tworząc budowle

-porządkuje zabawki

-prawidłowo posługuje się kredkami i koloruje

-wie kto to jest przyjaciel

-współdziała w zabawie i pracy

-tańczy z przyjacielem

-właściwie się ubiera

-aktywnie uczestniczy w zabawie

-prawidłowo postępuje wg instrukcji

-przestrzega ustalonych zasad

-przelicza i koloruje właściwa ilość kółek

-rysuje pastelami na określony temat

-właściwie posługuje się kredkami

-posługuje się umiarkowanym głosem

-współdziała w zabawie  z innymi

-szanuje wspólne zabawki

-nie niszy zabawek

-nazywa swoje emocje

-wie które są pozytywne a które negatywne

-tańczy w przyjacielem

-dorysowuje elementy twarzy misia

-odkłada zabawki na miejsce

-słucha uważnie bajki   czytanej

-ma poczucie rytmu

-śpiewa refren piosenki

-tańczy przy muzyce

-przestrzega zasad bezpieczeństwa na placu zabaw

-buduje z klocków na określony temat

-bawi się zgodnie z innymi mówiąc umiarkowanym głosem

-odnajduje pary

-zna historie pluszowego misia

-opowiada o swoim misiu

-wymieni imiona ulubionych misiów

-tańczy przy muzyce

-wykonuje określone zadania słowno-ruchowe

-z zaciekawieniem ogląda książki

-ogląda film z uwagą

-wypowiada się nt. treści filmu

-nazywa zwierzęta spotkane na spacerze

-słucha poleceń nauczyciela

-spontanicznie udziela odpowiedzi

-samodzielnie dokonuje wyboru zabawy

-wspólnie z innymi urządza wystawkę

-nazywa elementy obrazka

-układa je na narysowanym podkładzie i przykleja

-bawi się w sposób bezpieczny na placu przedszkolnym

-prawidłowo wykonuje zadanie ruchowe

-łączy liną określone obrazki

-używa zwrotów grzecznościowych

-jest spostrzegawcze

-aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej   

-przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi

-szybko reaguje na sygnały

-zauważa piękne elementy przyrodnicze

-lepi z masy solnej

-przestrzega zasad kodeksu

-prawidłowo wykonuje ćwiczenia artykulacyjne

-rozpoznaje i nazywa instrumenty

-gra na wybranym instrumencie

-lubi przebywać na świeżym powietrzu

-prawidłowo posługuje się kredkami

-koloruje obrazek

-pomaga innym w porządkowaniu

-koloruje wybrany obrazek

-opowiada z wykorzystaniem przygotowanych ilustracji

-buduje prawidłowe zdania

-mówi w sposób zrozumiały i logiczny

 

 

 

 

 

CO  MISIE ROBIĄ W PAŻDZIERNIKU

• Rozpoznaje i nazywa owoce i warzywa.

• Wie, że spożywanie owoców i warzyw jest zdrowe.

• Przestrzega podstawowych zasad higieny.

• Właściwie zachowuje się przy stole.

• Uczestniczy w zabawach ruchowych.

• Ustawia się w pary.

• Rozwija sprawność rąk (lepienie, rysowanie, malowanie).

• Składa obrazek z części.

• Rozpoznaje zwierzęta mieszające w lesie/parku i określa, czym się żywią.

• Potrafi skupić uwagę na krótkim tekście.

• Wie, jak zwierzęta przygotowują się do zimy.

• Liczy w zakresie 3, stosując liczebniki porządkowe.

• Uczestniczy we wspólnych zabawach.

• Stosuje formy grzecznościowe.

• Współpracuje z innymi dziećmi.

• Słucha z uwagą czytanego tekstu.

• Poznaje zawody wykonywane przez osoby dorosłe.

• Wykonuje pracę plastyczną pod kierunkiem nauczyciela.

• Ilustruje ruchem piosenki.

• Odgrywa role w zabawach tematycznych.

• Poznaje zjawiska pogodowe charakterystyczne dla jesieni.

• Stosuje słowa: duży, mały.

• Eksperymentuje z wodą; ogląda kroplę wody przez lupę; sprawdza, co tonie w wodzie.

• Obserwuje zmiany w najbliższym otoczeniu, związane ze zmianą pory roku.

CO MISIE ROBIĄ WE WRZEŚNIU

-dostrzeganie korzyści płynących z pobytu w przedszkolu i posiadania przyjaciół, kształtowanie postawy przyjacielskiej,

• ustalenie wspólnie z dziećmi zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach( w sali, w łazience, w trakcie zabaw ruchowych, w ogrodzie, podczas posiłków)

• budowanie przyjaznej atmosfery, integracja grupy,

• rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowo- słuchowej,

• kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według jednej cechy,

• doskonalenie sprawności fizycznej,

• wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas zabaw i wykonywanych zadań,

• rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości wzrokowej,

• wdrażanie do starannego wykonywania czynności higienicznych

• wzmacnianie więzi grupowych oraz miłej i serdecznej atmosfery w grupie,

• rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,

• rozwijanie kompetencji matematycznych,

• wdrażanie do szanowania wszystkich ludzi niezależnie od wieku i wykonywanego zawodu,

• poznanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego,

• poznanie znaczenia odwagi i dzielności jako ważnych wartości,

• poznanie zawodów ważnych społecznie (policjant, lekarz, strażak)

• poznanie wyglądu i znaczenia wybranych znaków drogowych,

• rozwijanie umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych i podawania ich nazw,

• kształtowanie sprawności manualnej i motoryki dużej,

• doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem

• nauka radzenia sobie w trudnych sytuacjach,

• rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i logicznego myślenia podczas rozwiązywania zagadek słownych,

• wdrażanie do przestrzegania zawartych wcześniej umów,

• wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas zabaw,

Miasto Rybnik Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach